20ژانویه 2022- در یک مطالعه ی جدید محققان قصد دارند از یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی نحوه واکنش یک فرد به یک رژیم غذایی استفاده کنند. اطلاع از واکنش افراد به رژیم های غذایی، به پزشکان این امکان را می‌دهد تا نسخه‌های غذایی شخصی‌شده را برای بهبود سلامت و درمان بیماری‌های مزمن به بیماران ارائه دهند.

غذا در کانون سلامت و بیماری قرار دارد. اما تغذیه بالینی هنوز محدود به یک رویکرد یکسان است که اغلب برای بخش بزرگی از مردم موثر نیست.

پرفسور Leanne Redman، معاون اجرایی آموزش علمی در مرکز تحقیقات پنینگتون بیومدیکال پردیس دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، گفت: آنچه ما نیاز داریم دقت، و توانایی تجویز رژیم هایی است که عوامل منحصر به فرد هر شخص شامل مانند ژنتیک، متابولیسم، فیزیولوژی، رفتار، حتی میکروارگانیسم های بدن فرد را در نظر بگیرد.

 آلگوریتم Nutrition for Precision Health  که توسط برنامه تحقیقاتی the All of Us Research  طراحی خواهد شد، اولین الگوریتم در نوع خود خواهد بود که پاسخ‌های فردی به غذا و برنامه‌های غذایی را پیش بینی می‌کند. برای این مطالعه از 10000 نفر از سراسر کشور از میان 1 میلیون فرد ساکن ایالات متحده که داوطلبانه داده های سلامتی خود را برای این برنامه تحقیقاتی به مؤسسه ملی سلامت ارائه کرده اند، ثبت نام می شود.

به عنوان یکی از شش سایت بالینی در کشور، پنینگتون بیومدیکال، - با مشارکتLSU Health New Orleans  و موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیه -Phoenix، قصد دارد از بیش از 2000 شرکت کننده برای سه ماژول مطالعه ثبت نام کند. دکتر راووسین و دکتر ردمن، محققین اصلی این تحقیق هستند که کمک مالی پنج ساله ی 8.6 میلیون دلاری دولت را دریافت کرده است.

دانشمندان در شش سایت بالینی 10000 شرکت کننده را در حالی که رژیم های معمول خود را دنبال می کنند، تحت نظارت قرار خواهند داد. این مطالعه همچنین داده‌های مربوط به 1500 شرکت‌کننده را جمع‌آوری می‌کند که یکی از سه رژیم غذایی تجویزی را در حالی که در خانه زندگی می‌کنند، دنبال می‌کنند. آخرین گروه متشکل از 500 شرکت‌کننده است که رژیم‌های غذایی مشابهی را در طول اقامت در مراکز بالینی این تحقیق، دنبال خواهند کرد.

محققان سطح قند خون و نشانگرهای زیستی سلامت قلبی متابولیک مانند مقاومت به انسولین، فشار خون و چربی خون این افراد را اندازه گیری خواهند کرد. ابزارهای پوشیدنی برای ردیابی فعالیت بدنی و خواب شرکت کنندگان استفاده خواهد شد. محققان همچنین نمونه هایی از خون، ادرار، بزاق، مو و مدفوع را برای ارزیابی تاثیر رژیم غذایی افراد جمع آوری خواهند کرد.

"تغذیه برای سلامت دقیق" ما را گامی به پزشکی دقیق نزدیک‌تر می‌کند. این مطالعه مجموعه‌ای از داده‌های عظیم، نمونه‌های زیستی فراوان و الگوریتم‌هایی را ایجاد می‌کند که به نسخه‌های غذایی شخصی‌سازی شده منجر می‌شود و می‌تواند سلامتی را ارتقا بخشد، از حملات قلبی یا سکته مغزی جلوگیری کند، و مهمتر از همه، نابرابری های بهداشتی را بر طرف کند.

موسسه ی ملی سلامت،170 میلیون دلار در مدت پنج سال، از منابع قابل اعتماد، برای تأمین مالی برنامهNutrition for Precision Health ، اهدا می کند. این برنامه در شش مرکز بالینی شامل یک مرکز سنجش متابولومیک و بالینی، یک مرکز میکروبیوم و متاژنومیکس، یک مرکز مدل‌سازی داده‌های چندوجهی و بیوانفورماتیک، یک مرکز هماهنگ‌کننده ی تحقیقات، و پشتیبانی اضافی از زیرساخت‌های موجود در برنامه­ی تحقیقاتیAll of Us ، انجام می شود. این اولین مطالعه ی مستقلی است که از شرکت کنندگان متنوعی از برنامه­ی تحقیقاتی All of Us، دعوت می کند.

این پروژه پنج ساله توسط صندوق مشترک NIH پشتیبانی می‌شود و توسط موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی مؤسسه ملی بهداشت تحت شماره ی جایزه UG1HD107696 اداره می‌شود. مسئولیت محتوا صرفاً بر عهده نویسندگان است و لزوماً بیانگر دیدگاه‌های رسمی مؤسسه ملی بهداشت نیست.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220120/NIH-funded-study-will-use-machine-learning-to-predict-individual-responses-to-diet.aspx